Sales & Marketing - Experts in Pharma
Jesteś tutaj: Strona główna Sales & Marketing

Sales & Marketing

Przeczytaj
Hybrydowy model wizyty promocyjnej. Pandemia i co dalej?
Hybrydowy model wizyty promocyjnej. Pandemia i co dalej?
Ano: zmiany, zmiany, zmiany – jak mawiał „klasyk”. Tradycyjnie już posłużę się przykładem z praktyki. Jeden z moich klientów posiada w swoich strukturach cztery zespoły. Trzy pracowały w terenie, jeden funkcjonuje na zasadzie call center.
Rynek apteczny w maju 2020 roku. TOP 10 firm Rx i OTC
Rynek apteczny w maju 2020 roku. TOP 10 firm Rx i OTC
Rynek apteczny w maju 2020 roku zanotował sprzedaż na poziomie 2452,5 mln PLN. Wartość sprzedaży wobec analogicznego okresu 2019 spadła o 517,1 mln PLN (-17,4%). Wobec poprzedniego miesiąca sprzedaż zmniejszyła się o 332,9 mln PLN (-12%). Obrót statystycznej apteki w maju 2020 wyniósł 180 tys. PLN, był to spadek o 13,5% względem analogicznego okresu 2019 r.
Czy pandemia koronawirusa zmieni obraz promocji na rynku farmaceutycznym?
Czy pandemia koronawirusa zmieni obraz promocji na rynku farmaceutycznym?
Od blisko 10 lat temat Digitalowych kanałów promocji w branży farmaceutycznej pojawia się z regularnością mniejszą lub większą. Z początkowego entuzjazmu, a nawet przepowiedni całkowitej rezygnacji z wizyt bezpośrednich, jako najmniej efektywnych, z biegiem lat nie pozostało zbyt wiele.
Czy superszef istnieje naprawdę? Silne przywództwo i sprawne zarządzanie – rola szefa jako motywatora w filozofii Szefowanie 3.0
Czy superszef istnieje naprawdę? Silne przywództwo i sprawne zarządzanie – rola szefa jako motywatora w filozofii Szefowanie 3.0
Przez ponad 20 lat pracy zawodowej, spotykaliśmy na swojej drodze wielu Szefów. Byli lepsi, tacy których pamiętamy do dziś i wspominamy pozytywnie latami, byli i gorsi, o których szybko staraliśmy się zapomnieć. Jednych szanowało się i ceniło za ludzką twarz, innych za profesjonalizm i biznesowe podejście. Każdy miał jakieś mocne strony i każdy w czymś mógłby być jeszcze lepszy. Sami też mieliśmy okazję dostąpić przywileju bycia Szefami, z jego dolami i niedolami, czerpać satysfakcję z sukcesów oraz naukę z porażek, biorąc zawsze odpowiedzialność z swoich ludzi i zespół.
Matematyka handlowa, cz. 2. Wzrost roli Menedżerów Sprzedaży oraz KAM/KAS jako specjalistów ds. kluczowych klientów
Matematyka handlowa, cz. 2. Wzrost roli Menedżerów Sprzedaży oraz KAM/KAS jako specjalistów ds. kluczowych klientów
Wraz ze zmianą modelu dystrybucji, jaka następuje na rynku, tj. tworzeniem się scentralizowanych sieci sprzedaży, zarządzanych przez centralny dział zakupów – kierowany coraz częściej przez osoby z FMCG – producenci muszą dostosować strukturę zespołów sprzedażowych i ich umiejętności do wymogów rynku. Znacząco rośnie rola Menedżerów sprzedaży oraz KAM/KAS – jako specjalistów ds. kluczowych klientów.
Być Dzieckiem Szczęścia w sprzedaży!!!
Być Dzieckiem Szczęścia w sprzedaży!!!
Drogi Czytelniku, jeśli sądzisz, że tym razem będzie o czymś innym niż to, co dzieje się wokół procesów sprzedaży, to muszę Ciebie zmartwić. Znowu będzie na temat NAS, czyli tych pracujących w Działach Sprzedaży firm farmaceutycznych. Trochę też o tych pracujących w Marketingu, albowiem sprzedaż i marketing to naczynia połączone, które czasami jednak mają problem z tak zwaną komunikacją. Natomiast jeżeli masz nadzieję, że i tym razem będzie opisana „wiedza oparta na faktach”, to tak właśnie będzie. Nic bowiem bardziej nie inspiruje drugiego człowieka, jak wymiana doświadczeń, informacji, czy też dzielenie się własnymi przemyśleniami. Z góry powiem, że nie musi być tylko kolorowo. Negatywne lub po prostu nietrafione przykłady zdarzają się, i to całkiem często.
Pacjenci potrzebują więcej niż lekarze. Czy przemysł farmaceutyczny zapomniał o podstawowym znaczeniu terminu marketing?
Pacjenci potrzebują więcej niż lekarze. Czy przemysł farmaceutyczny zapomniał o podstawowym znaczeniu terminu marketing?
W coraz większej liczbie krajów farmaceuci mają prawo, nawet bez wyraźniej prośby pacjenta, do zamiany leku zapisanego na recepcie. Głównym tego celem jest redukcja kosztów ponoszonych przez płatników instytucjonalnych oraz ubezpieczycieli, a także przez pacjentów płacących za leki z własnej kieszeni.
Znowu scenki? To mógł wymyślić chyba tylko marketing...
Znowu scenki? To mógł wymyślić chyba tylko marketing...
Czy „role playe” podczas cyklówek mogą być ciekawe i można je polubić? Przecież podobno w grupie raźniej się pracuje! Wszyscy znają stare porzekadło „im więcej potu na poligonie, tym mniej krwi na placu boju” i wiedzą, że „trening czyni mistrza”. A jednak powszechnym jest opór i niechęć do tej formy treningu w trakcie wszystkich – dużych i małych – spotkań firmowych. Aby uatrakcyjnić „role playe” i zyskać zainteresowanie przedstawicieli, niektóre firmy poszły krok dalej i na warsztaty ze scenkami zapraszają prawdziwych lekarzy. A kto ma odpowiedni budżet może nawet zatrudnić specjalną firmę, która zorganizuje „gry scenkowe” i rywalizację między zespołami. No bo kto bogatemu w dzisiejszych czasach zabroni. Dla tych, co lubią jednak tradycyjne metody, w których to ludzie, ich wiedza i doświadczenie są najważniejsze, wcale nie potrzeba dużych środków, aby popracować nad rozwojem umiejętności sprzedażowych.
Matematyka handlowa. Czyli co każdy Przedstawiciel Medyczny i KAM wiedzieć powinien?
Matematyka handlowa. Czyli co każdy Przedstawiciel Medyczny i KAM wiedzieć powinien?
Przez ostatnie lata, wraz z konsolidacją rynku aptecznego, następowały liczne zmiany w obrębie modeli dystrybucji. Powstanie dużych sieci detalicznych, zarządzanych przez centralne działy zakupów, często wspierane dziś własną hurtownią farmaceutyczną, własnymi brandami czy lekami z importu, zmieniło znacząco również podejście producentów do współpracy z aptekami i sieciami aptek. Nie wiemy do końca, jaki wpływ będzie miała na rynek właśnie uchwalona zmiana w prawie farmaceutycznym tzw. „ADA” (apteka dla aptekarza, Dz.U.2017.1015 z dnia 2017.05.25), bo to wymaga czasu. Wiemy natomiast z doświadczenia, że umiejętność liczenia w połączeniu z wiedzą o rynku jest niezbędnym elementem sukcesu każdego handlowca. Niezależnie czy jest to obecnie KAM, przedstawiciel farmaceutyczny, czy nawet medyczny, warto postawić pytanie, czy nasi handlowcy wiedzą co to jest marża, a czym jest narzut? Czy handlowców w ogóle interesuje marża na portfelu? Czy mają rzeczywisty na nią wpływ? Jak w całym kanale dystrybucji powstaje cena i ile może być poziomów cenowych? Do czego służy rabat? Na czym zależy naszym klientom, i czy zwiększenie rabatu lub obniżenie ceny jest sposobem na wzrost sprzedaży?
Bądź etycznym dyplomatą. Czyli słów kilka o współpracy środowiska lekarskiego z reprezentantami firm farmaceutycznych
Bądź etycznym dyplomatą. Czyli słów kilka o współpracy środowiska lekarskiego z reprezentantami firm farmaceutycznych
Współpraca pomiędzy środowiskiem lekarskim a firmami farmaceutycznymi nie jest tajemnicą i wynika z prostej zależności: firma farmaceutyczna jest producentem leków lub sponsorem badania klinicznego, natomiast lekarz wykorzystuje tenże lek/leki w swojej codziennej praktyce adresując je do swoich pacjentów bądź prowadzi badanie kliniczne. Taka relacja nie budzi sama w sobie zastrzeżeń prawnych ani etycznych, ponieważ jej celem jest dbanie o dobro pacjenta.
Transformacja przedstawicieli medycznych. Obecną transformację przedstawicieli medycznych można porównać do kariery sportowców.
Transformacja przedstawicieli medycznych. Obecną transformację przedstawicieli medycznych można porównać do kariery sportowców.
Obecną transformację przedstawicieli medycznych można nieco przewrotnie porównać do kariery sportowców. Kilkanaście lat temu ich świat ograniczał się do trenera, sali treningowej i diety. Dziś, na odcinku pomiędzy startem a metą widoczne są jeszcze specjalistyczne produkty poprawiające np. metabolizm, aplikacje układające ćwiczenia i zbilansowaną dietę, a czasem nawet zastępujące trenera, sprzęty kontrolujące każdą funkcję organizmu… Niby dyscyplina i ciało to samo, a jednak zmienia się sposób zdobycia upragnionego trofeum. Podobnie zmienia się środowisko pracy przedstawiciela medycznego. Koncerny farmaceutyczne wprowadzają wiele rozwiązań technologicznych, które co do zasady mają pomóc w realizacji modeli biznesowych. Jednak przedstawiciel, przyzwyczajony do zupełnie innych realiów pracy zaczyna się gubić, ponieważ nie rozumie zaistniałych zmian. Wszystko dzieje się zbyt szybko. A cele sprzedażowe wciąż rosną.
Sterowalność sprzedaży przedstawicieli medycznych
Sterowalność sprzedaży przedstawicieli medycznych
Współcześnie w koncernach rola przedstawicieli medycznych znacznie odbiega od tej jeszcze kilka lat temu. Jednocześnie obserwuje się znaczne skrócenie stażu ich pracy w jednej firmie, w porównaniu do sytuacji, jaka miała miejsce jeszcze w 2010 roku. Nie trzeba zaglądać głęboko w struktury organizacji, żeby poznać powody takich okoliczności.
Skuteczna Sprzedaż. Piramida rozwoju i dojrzałości w sprzedaży
Skuteczna Sprzedaż. Piramida rozwoju i dojrzałości w sprzedaży
Zajmując się sprzedażą, niezależenie od branży, co roku stoimy przed tym samym pytaniem: jak rosnąć w następnym, kolejnym i kolejnym roku? Nasze działania przypominają wspinaczkę górską, w której właśnie zdobyty szczyt, czyli sukces, jest tarasem do zdobycia następnego szczytu. Często w dyskusjach z menedżerami sprzedaży omawiamy temat umiejętności osiągania wyników oraz powtarzalności osiągnięć przez poszczególnych przedstawicieli, KAM czy doradców. Zastanawiamy się także, jak zbudować proces, który pozwoli w określonym czasie wykształcić grupę najlepszych przedstawicieli, bazując na „Piramidzie rozwoju i dojrzałości w sprzedaży”.
Oczami lekarza praktyka. Przedstawiciel medyczny – lekarz ...relacje wymagające redefinicji.
Oczami lekarza praktyka. Przedstawiciel medyczny – lekarz ...relacje wymagające redefinicji.
Nie od dziś wiadomo, że jest to bardzo delikatna materia. Mam na myśli relacje między przedstawicielem firmy farmaceutycznej, a urzędnikiem państwowym, jakim jest lekarz. Z jednej strony regulacje prawne i administracyjne wprowadzają pewien ład we wzajemnej komunikacji, z drugiej strony ilość nowych informacji oraz otoczenie rynkowe/konkurencyjne sprawiają, że inicjatywa zdecydowanie jest po stronie przemysłu farmaceutycznego. Nie bez znaczenia jest tutaj fakt, że nie mówimy o sprzedaży samochodów, ale o lekach i aparaturach medycznych, które poprawiają i ratują życie pacjentom. I tu jest idealna zbieżność z moją misją – jako lekarza.
Tagi
Partnerem kategorii jest: